Inspiratie en groei - Bas Wind

Inspiratie en groei

12 januari 2019

Inspiratie en groei in de winter

Het is natuurlijk afhankelijk van het onderwerp dat je het liefst fotografeert, maar vooral voor landschapsfotografen is de winter, zolang het niet sneeuwt, niet de meest fotogenieke periode. Alles is nat, vies en zonsopkomst en zonsondergang vinden plaats tijdens kantoortijden. Dat laatste is vooral lastig voor fotografen die er nog een andere baan naast hebben of fotografie als hobby uitoefenen.

Voor veel fotografen is de winter meestal het moment om wat te experimenteren met andere genres van fotografie. Daarvoor heb je dan natuurlijk wel een beetje inspiratie nodig.

Inspiratie komt in vele soorten en vormen:

  • Inspiratie door een persoon (soms muze genoemd).
  • Inspiratie door een onderwerp.
  • Inspiratie door een project.
  • En natuurlijk veel meer…

Inspiratie, inspiratie en nog eens inspiratie

Je leest weleens iets over een schrijver of muzikant die een schrijversblok heeft en die z'n inspiratie haalt uit een persoon, die dan weleens muze wordt genoemd.

Maar de term muze heeft een heel andere achtergrond. Als je nieuwsgierig bent, kun je hier verder lezen.

Je kunt geïnspireerd worden door je partner of je kind(eren) of een andere persoon. Als je bijvoorbeeld kleine kinderen hebt, is het leuk kleine projectjes te doen waarbij je je kinderen op een leuke manier op de foto zet.

Een aantal leuke voorbeelden vindt je hier en hier.


Een onderwerp in een project

Soms heb je iets nodig als een onderwerp of een project. Beide liggen dicht bij elkaar. Je kunt bijvoorbeeld meedoen aan een 52 weken project (iedere week een foto) of een 365 dagen project (iedere dag een foto). Dit zijn best intensieve projecten omdat je iedere dag of week een foto moet maken. Als dit je aanspreekt, dan kun je hier een mooi project vinden waarmee je naast het meedoen ook nog eens je skills kunt ontwikkelen.

Zelf zag ik een tijd geleden een foto voorbij komen met een zogenaamd Danbo poppetje. Danbo is Japans voor karton en is een figuur in een Japanse animatieserie (manga). Je kunt een dergelijk poppetje op verschillende plekken bestellen. Degene die je in dit artikel vindt, heb ik besteld bij AliExpress.

Het mooie van een onderwerp zoals Danbo is dat je kunt oefenen met composities, belichting en fotobewerking met een onderwerp dat uitermate geduldig is. In de artikelreeks 'de kunst van het fotograferen' wordt bijvoorbeeld een aantal technieken besproken die helpen bij de totstandkoming van een goede compositie. Deze technieken kun je oefenen met een onderwerp zoals het Danbo poppetje. Maar het kan natuurlijk ook een ander onderwerp zijn. Ik zal met behulp van een aantal gemaakte foto's laten zien hoe de eerder beschreven technieken zijn toegepast en de foto's zijn beoordeeld.


In deze afbeelding is Danbo achter een tafelpoot geplaatst om overlap (en daarmee de illusie van diepte) te creëren. De keukendoek in de achtergrond bleek de balans van het beeld te bewaren. De aanwezigheid ervan voorkomt dat er een zinloze lege ruimte in het beeld ontstaat (maar het zit er tegenaan). De lege ruimte is vooral het gevolg van mijn wens de rechterzijde van de tafelpoot buiten het beeldkader te houden. Wanneer er een gat was ontstaan tussen het beeldkader en de rechterzijde van de tafelpoot, dan had dit onevenredig veel aandacht getrokken. In het Engels wordt hiervoor de term 'edge flickering' gebruikt.

Bij de oude schildermeesters was het de gewoonte om de volgende regel te hanteren: Beeldelementen die zich aan de rand van het kader bevinden, trekken tweemaal zoveel aandacht als beeldelementen die zich meer naar het centrum bevinden. De foto kan daardoor dus in onbalans raken. Let hier maar eens op bij de volgende foto.



Door de foto van zo dichtbij mogelijk te fotograferen, sluit ik een groot deel van de drukke achtergrond uit. Daarnaast heb ik de Dikkie Dik knuffel opzettelijk flink afgesneden. Enerzijds om het perspectiefverschil (groot/klein) te benadrukken, maar anderzijds omdat mensen de neiging hebben zelf vormen en dingen af te maken die buiten het beeldkader vallen (Gestalt - Continuation). Dit principe zorgt ervoor dat mensen zich wat meer aangesproken/geboeid voelen door een foto.

Doordat het linkeroog van Dikkie Dik zich tegen het beeldkader bevindt, trekt deze veel meer aandacht dan het rechteroog. Door de verdere opbouw van het beeldkader blijft er echter sprake van balans.



In deze foto is gebruik gemaakt van overlap door verschillende objecten op verschillende afstanden van elkaar in het beeldkader te plaatsen en elkaar te laten overlappen. Hierdoor ontstaat de illusie van diepte. Het Danbo poppetje is daardoor meteen ingekaderd.

Doordat het Danbo poppetje het gedeelte van de foto met het meeste contrast is (mede door een goede onderwerp/achtergrond (figure/ground) relatie), is helemaal duidelijk dat hij het hoofdonderwerp van de foto is.



Hier wordt het Danbo poppetje ingekaderd door de flap en vanuit de onderzijde van het beeldkader lopen allemaal lijnen naar hem toe (leading lines). Daarnaast is er sprake van een goede onderwerp/achtergrond (figure/ground) relatie waardoor het hoofdonderwerp goed te onderscheiden is.


Danbo aan de koffie.

Qua onderwerp vooral leuk door de verhouding tussen het espresso kopje en het poppetje. Deze foto was een oefening in de plaatsing van onderwerpen in het beeldkader, het gebruik van lijnen, herhaling en een beperkt aantal richtingen.

Zowel het poppetje als het espressokopje zijn op de snijpunten van de 1.5 armatuur geplaatst. De verticale lijnen van het poppetje worden vaak herhaald in z'n 'ledematen' en een paar keer in het glas. Dit verticale lijnenspel wordt onderbroken door de diagonaal van de linkerarm van het poppetje en de horizontale lijn die (gedeeltelijk) door het beeld heen loopt en gedeeltelijk is geïmpliceerd.


Danbo is geplaatst op het snijpunt van de Baroque diagonaal en de reciprocal. De lichtstrepen/schaduwen op de helling achter Danbo lopen gelijk aan de Baroque diagonaal, net als de houding van het poppetje. De rechterzijde van de brug loopt parallel aan de Sinister diagonaal.


Conclusie

Inspiratie vind je overal. Je kunt het uit een heleboel onderwerpen halen zoals je leest in dit artikel. En dit artikel geeft je maar enkele voorbeelden.

Een onderwerp dat ik doorgaans een leuke uitdaging vind is om alledaagse (gewone) onderwerpen op een interessante wijze vast te leggen. Je hebt dan alleen licht en compositie tot je beschikking.

In het artikel worden een aantal foto's geanalyseerd die zijn genomen om de winter door te komen :). De vraag is natuurlijk of je bij alle in de analyse genoemde zaken stilstaat tijdens het maken van je foto… Ik in ieder geval niet voor alles dat ik beschrijf. Ik let wel goed op een aantal zaken die achteraf niet meer aangepast kunnen worden zoals de onderwerp/achtergrond relatie en de plaatsing en verhoudingen van beeldelementen in het beeldkader. Vaak heb ik van een bepaald 'scenario' meerdere foto's en beoordeel ik op basis van de plaatsing van beeldelementen in de armatuur,  de wijze waarop alles 'samenkomt' en de kwaliteit van het licht welke foto uiteindelijk de eindstreep haalt.

De methode die je gebruikt bij de analyse van je foto's, zal uiteindelijk ook meer en meer terugkomen tijdens de momenten dat je aan het fotograferen bent. Je zult merken dat als je je foto’s beoordeelt volgens een bepaalde voorkeur, je deze voorkeur na verloop van tijd terug gaat zien in de foto's die je maakt. Hetzelfde geldt voor je voorkeuren voor nabewerking. Tijdens het fotograferen houd je bij bijvoorbeeld je belichting al rekening met de wijze waarop je uiteindelijke resultaat eruit moet komen te zien en hoe je de foto wilt gaan gebruiken.

Waar komt jouw inspiratie vandaan? Zit je ook in een project of heb je iets anders bedacht? Deel het in de comments!


Wil je geen blogpost missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief! Je ontvangt dan telkens een e-mail als er een nieuw artikel is verschenen.





Powered by SmugMug Log In